Un episod frumos, poate cel mai frumos din
întreagă istoria românilor de peste munţi, a fost fără îndoială adunarea „celor
patruzeci de mii” pe câmpia Blajului, numită de atuncea Câmpia Libertăţii. E
frumos numele acesta! O câmpie unde aveau să se adune românii ca robi clăcaşi,
ca neam suferit numai de milă pe pământul strămoşilor săi, şi de unde aveau să
se întoarcă liberi şi stăpâni în ţara cea largă a Ardealului.
Ei s-au adunat în sfântul nume al libertăţii, cu
dorinţe drepte, cu aspiraţii mari şi cu speranţe vrednice să fi fost împlinite
de Dumnezeul celor asupriţi. Cât entusiasm şi câtă iubire de limba şi de legea
românească umplea amărâtele inimi ale ţăranilor care venind pe jos cu traista
cu merinde în spate, au scoborât de prin munţi şi au călătorit câte o săptămână
şi mai bine, de prin îndepărtatele ţinuturi, până în mijlocul ţării, pe câmpia
destinată să vadă toţi bărbaţii neamului român din Ardeal. Aproape pe toţi,
căci deşi adunarea se numeşte „a celor patruzeci de mii”, pe câmpia Blajului se
adunaseră peste o sută de mii de bărbaţi, toţi cei în puterea vârstei, dar
amânându-se adunarea din porunca guvernului unguresc, mai mult de jumătate din
cei adunaţi, neputând să aştepte mai mult de douăzeci de zile - cât era până la
ziua hotărâtă pentru adunare - au plecat îndărăt. Dar a fost minunea aceasta! A
fost! La un semn dat, la o singură chemare, vorba a mers din sat în sat, din
munte în munte, şi într-aceeaşi zi, într-acelaşi loc, au curs de pretutindeni
bărbaţii neamului: peste o sută de mii de bărbaţi ! Şi erau mai toţi ţărani,
care şi-au lăsat sapa şi plugul în brazdă - era primăvară - şi au alergat sute
de chilometri, ca să se înţeleagă asupra stării lor politice şi cu toţii într-un
gând să-şi ceară dreptul.
Oricare au fost urmările acestei adunări,
lucru de căpetenie pentru noi este faptul, că românii s-au adunat aşa de mulţi
şi aşa de iute. S-au concentrat, ca trupele la o comandă. Au rămas, într-adevăr,
satele aproape goale de bărbaţi, în tot cuprinsul ţării; numai femeile, numai
copiii şi bătrânii, numai cei bolnavi şi cei neputincioşi au rămas prin sate.
Şi aşa, în cele dintâi zile, pe câmpia Blajului erau într-adevăr toţi bărbaţii
români ai Ardealului, câţi erau în stare să poarte arme, toţi cei ce puteau să
formeze batalioane, ca naţiune înarmată şi să înalţe steagul mântuirii. Iată,
îmi vine în minte numărătoarea de bărbaţi pe care o face cartea lui Moise. Îmi
vine să zic ca Biblia : „Şi i-au numărat pe ei, toţi purtătorii de arme ai
neamului şi au găsit că numărul lor era de douăsprezece ori câte zece mii”.
Era în anul 1848. Ungurii se revoltaseră,
constituindu-se într-un stat declarat independent de Austria şi voiau să
alipească de Ungaria Ardealul, care pe atunci era principat cu Domnul său, cu
dieta sa, cu drepturile sale. Ungurii se sprijineau pe cetăţi puternice, aveau
oştiri multe, bani din de-ajuns, arme destule, apoi aveau oameni politici mari,
oratori buni, poeţi care înflăcărau poporul. Românii simţeau pericolul, că ei
pierd Ardealul, că ungurii vor să-i puie într-un jug nou. Ei ţineau cu
împăratul Austriei, împotriva căruia se răzvrătiră maghiarii. Românii ar fi
stat pe loc, dacă nu i-ar fi silit ungurii să se dea pe partea lor. Asta n-au
voit s-o facă şi au trebuit să apuce armele contra ungurilor. Dar românii n-aveau
nici cetăţi, nici oşti, nici arme, nici bani, nici oameni politici şi nici
poeţi; singura poezie războinică „Deșteaptă-te române” a fost scrisă mai
târziu, după ce au început vărsările de sânge.
Ce era să facă românii? De unde s-o înceapă?
Ce voiau să ceară? Să se împace cu ungurii, ori să li se opuie? Şi cum şi cu ce
să li se opuie? Conducătorii românilor, de groaza unui război civil, începură
să înveţe poporul român să se împace cu ungurii. Poporul însă nu voia să ştie
nimic de o împăcare. Aveau dreptate şi conducătorii: nu se încredeau în
bărbăţia poporului, nici în puterea zdruncinată a împărăţiei austriace, nici nu
nădăjduiau să le ajute măcar norocul. Şi era o zăpăceală în suflete. Atunci un
tânăr avocat, fost mai târziu profesor şi la Universitatea din Iaşi, Simion
Bărnuţiu, a avut curajul să spuie pe faţă într-o proclamaţie către popor, ce
vreau românii, de unde să înceapă şi cum. Proclamaţia lui, tipărită în mii de
exemplare, s-a împrăştiat pretutindeni. Deodată tuturor românilor, zăpăciţi
până acum de atâtea încurcături, li s-a luat vălul de pe ochi. Acum ştiau ce să
ceară şi ce să facă; ideile lui Bărnuţiu deveniră idei fixe pentru toţi
ardelenii şi nimeni şi nimic nu i-a mai putut abate.
Cel dintâi lucru cerut de Bărnuţiu era ca
guvernul să dea voie românilor să se adune cu toţii într-un congres în care să
ia hotărâri. Dar dintru începutul începutului, conducătorii români nu credeau
că guvernul unguresc le va da voie românilor să se adune. Dar, aduna-se-vor românii?
Veni-vor ei cu drag şi cu curaj la adunare? Gândul era frumos, dar greu de
îndeplinit. Bărnuţiu însă, cu ai săi, nici n-a aşteptat permisiunea guvernului,
ci singur a fixat o zi – duminica Tomei - în care să se adune românii. N-au
tipărit chemarea la adunare, ca să nu o vadă ungurii; chemarea s-a făcut numai
prin scrisori şi vorbă.
Şi stai acum şi te miri de lucru ce s-a
întâmplat. Ca să pui o ţară întreagă în cunoştinţa unui lucru, îţi trebuie
vreme multă. Lozinca „dumineca Tomei” trebuia să străbată prin toate cătunele,
prin cele mai înfundate văi ale Ardealului, prin munţi, pe la stâni,
pretutindeni pe unde trăia vreo suflare românească. Atunci a început un fel de
poştă vrednică de admirare. Omenii lui Bărnuţiu au trimis scrisori în câteva
puncte ale ţării, vestind pe preoţi de „dumineca Tomei” şi rugându-i ca
numaidecât să scrie altor preoţi, iar aceştia altora şi aşa mai departe. Îndată
ce sosea scrisoarea în sat, adusă de un ţăran în fuga calului, preotul o citea
şi numaidecât zece ţărani, care pe jos, care călare, plecau spre zece sate din
apropiere ducând vestea. Iar dintr-aceste sate plecau alţii spre alte puncte.
Înşişi preoţii vestiţi odată, dacă n-aveau oameni la îndemână, se aruncau pe
cal şi în goana calului duceau vestea în satele vecine. Şi era o mişcare de
furnici. Se întâmpla ca un preot să fie vestit din cinci – şase părţi deodată,
cum se încrucişau veştile, dar tot mai bine să vesteşti pe om de şase ori decât
să rămâie din întâmplare nevestit.
Şi aşa s-a făcut că vestea despre dumineca
Tomei a fost a treia zi cunoscută de întreaga suflare românească. Atâta de
repede a cutreierat aceasta lozincă toate satele din largul cuprins al ţării şi
a străbătut până în creerii munţilor. Loc de adunare s-a ales Blajul, pentru că
acolo aveau românii un episcop, seminar teologic şi singurul liceu românesc pe
atunci în Ardeal. Şi s-a adunat poporul. Ungurii ne-au pus piedici; peste
râurile cele mari, peste Olt, Mureş şi Someş, ei au stricat toate podurile, dar
românii au trecut cum au putut, mai prin apă până la piept, mai cu luntrea. Mai
de departe porniră numai bărbaţii, dar mai din apropiere se ridicară sate
întregi. Era un fel de călătorie a neamului întreg spre un centru.
Episcopii amândoi şi cel din Blaj şi cel din
Sibiu, erau în fruntea preoţilor, în mijlocul ţăranilor. Guvernul însă a trimis
poruncă episcopilor, că va da voie să se ţie adunarea, nu însă acum în dumineca
Tomei, ci mai târziu într-o zi pe care pot s-o fixeze episcopii. Era o
apucătură a guvernului, să împrăştie acum pe români, bine ştiind că a doua oară
n-au să mai vie. Românii cereau să se ţie adunarea acum, dar armata ungurească
trimisă la Blaj, se opunea. Episcopii au fixat deci ziua de 15 mai. Duminica
Tomei căzuse la 30 aprilie. Intr-adevăr mulţi ţărani s-au întors îndărăt, dar
tot n-au biruit ungurii, pentru că vreo patruzeci de mii de ţărani s-au
împrăştiat prin satele vecine şi au aşteptat în linişte ziua de 15 mai.
Eu n-am de gând să vă povestesc cum a fost
adunarea alcătuită şi ce s'a întâmplat atunci la Blaj, nici ce hotărâri au luat
românii, că n-am loc pentru aceasta. Urmările ei n-au fost fericite: ungurii n-au
voit să stea de vorbă cu românii şi au trimis oşti asupra lor. În urmă, românii
s-au organizat şi ei ca oaste şi au început sângeroasa tragedie pe care a
condus-o în sudul şi în mijlocul Ardealului iubitul erou popular al Munţilor
Apuseni, Avram Iancu, numit până astăzi Regele Munţilor. Sfârşitul, şi al lui
Iancu şi al aspiraţiilor româneşti a fost tragic. Adunarea din Blaj rămâne
totuşi un mare eveniment în istoria neamului românesc, căci negreşit a fost cea
mai puternică manifestare de viaţă naţională a românilor de peste munţi. Pentru
întreagă istoria noastră rămâne ca un exemplu de entuziasm naţional şi de
conştiinţă naţională şi o dovadă că şi românii când e vorba de dreptul lor,
sunt iuţi şi tenaci şi că, la o vreme de mare pericol, şi noi ne putem scula ca
o naţiune înarmată, aşa ca-n câteva zile poporul întreg să fie sub steaguri.
George Coșbuc
Trimiteți un comentariu