![]() |
Bogdan |
Deşi nu se vede deocamdată de nicăieri că Dan va fi întreprins o expediţie peste Dunăre, e de crezut totuşi că Radu-Negru avea obiceiul de a-i căli pe fiii săi în război, când pe unul, când pe altul, în capul oştilor, căci trimise de sigur într-o expediţie foarte importantă pe fiul său mai mic Mircea. Eu am demonstrat-o cel dintâi în „Istoria critică” şi nimeni până acum n-a contrazis-o. Demonstraţia mea de atunci eu o menţin, modificând numai intru câtva marginile cronologice, a cărora lărgire mi se impune în urma unui studiu mai de aproape. Încep dară, prin a o reproduce in extenso.
Maramureșanul Bogdan, căruia i se cade cu tot
dreptul paternitatea voievodatului moldovenesc, avusese fiu pe Teodor, zis
altfel, Laţcu. Nemuritorul mitropolit Dosoftei, încă în secolul XVII văzuse în
anticul diptic al scaunului mitropolitan, tezaur de demult pierdut, căci nu mai
exista pe la 1790, următoarea linie genealogică:
1. Bogdan-vodă şi Doamna Maria ;
2. Fiul lor Teodor Laţcu şi Doamna Ana.
El o rezumă în versuri: „Bogdan-vodă/ Cu doamnă-sa
Maria lăsând bună roadă:/ Pre Fedor Bogdanovici, Laţcu se numeşte,/ Cu doamnă-sa
cu Ana de se pomeneşte”. Expresia „se pomeneşte” înseamnă că erau înscrişi în
pomelnic.
Cronica cea veche a Moldovei, scrisă în
mănăstirea Putna sub Ştefan cel Mare, adică abia un secol în urma
evenimentelor, confirmă această serie, zicând că după Bogdan a domnit Laţcu,
iar lui Laţcu i-a succes Petru, fiul lui Mușat. Să se noteze aici cu atenţie ca
Petru nu este în cronica cea veche a Moldovei fiu al lui Laţcu, nici fiu al lui
Bogdan, ci „fiu al lui Mușat”. Un nou neam s-a furişat prin încuscrire în
dinastia maramureşeană. Roman Mușat, fiu al lui Costea Mușat şi frate al lui
Petru Mușat, se însoară cu Domniţa Anastasia, fiica lui Laţcu-vodă şi nepoata
primului Bogdan. Acest fapt de o extremă însemnătate îl ştie lista lui Pray, în
care citim: „Romanus habuit uxorem Anastasiam filiam Principis Laczko et
peperit sex filios, ex quibus Alexander Senex est ultimus filius ejus”.
Mitropolitul Dosoftei arăta foarte lămurit că Petru şi Roman n-au fost din
sângele lui Bogdan şi Laţcu, ci din viţă care-i zic Mușatin.
Lista din Pray îi face pe aceşti Muşăteşti din
neam princiar, „ex familia regum”, ceea ce se justifică nu numai prin căsătoria
lui Roman Mușat cu fiica lui vodă Laţcu, dar încă şi mai mult prin însurătoarea
lui Petru Mușat din familia potentului rege polon Vladislav Iagello, care, să
se noteze bine, cu nici un preţ nu s-ar fi aliat cu un om de o origine puţin
ilustră. Prin urmare, ei nu erau din dinastia moldovenească a maramureșanului
Bogdan, în care s-au introdus unicamente prin încuscrire, dar totuşi erau
dintr-o dinastie românească oarecare. Nefiind din familia domnească de la
Suceava, Mușateștii trebuie să fi fost vrând-nevrând din familia domnească din
Oltenia, adică Basarabi.
Nomenclatura chorografică a României e foarte
ponderoasă, fiindcă aproape toate localităţile sunt botezate la noi după un
nume propriu bărbătesc. Astfel cele derivate de la Vlad: Vlădae, Vlădeni, Vlădășești,
Vlădeşti, Vlădilă, Vladislava, Vladnic, Vlad, Vlăduleni, Vlăduţa sunt cele mai
multe în Muntenia, dar nu lipsesc vreo câteva nici în Moldova, ceea ce
dovedeşte că Vlad avusese trecere pe ambele ţărmuri ale Milcovului.
Localităţile cu radicala Udrea: Udrești, Udrişte, Udricani sunt toate în
Muntenia şi absolut nici una în Moldova. De la Nan s-a format peste tot vreo
cincisprezece nume topografice Nănaci, Nandra, Năneasca, Năneşti, Nani,
Nanoveni, Nanov, Nan, dintre care unsprezece în Muntenia şi numai patru în Moldova.
Să-l vedem acum pe Mușat. În Ţara Românească
sunt: Muşăteşti, sat în Gorj; Muşăteşti, sat în Argeş; Muşăteşti, sălişte tot
acolo; Mușătesc, munte în Muscel; Mușaterca,
moşie nelocuită în Brăila; Mușătoiu, munte în Gorj. În Moldova avem numai şi numai
o singură localitate de această formaţiune, satul Muşata în Fălciu, despre care
însă să nu se uite că întreaga regiune a Prutului de jos făcea parte în secolul
XIV din teritoriul Ţării Româneşti. În Transilvania se găseşte iarăşi abia
muntele Mușat, care acesta se află nu departe de hotarele muntene spre Haţeg şi
tot acolo, iar nu în restul Ardealului, noi dăm de urmele numelui propriu
bărbătesc Mușat în documente din secolul XIV. Prin urmare, limba geografică
vine la rândul său a se pronunţa pentru muntenismul Mușăteștilor.
Fraţii Petru Mușat şi Roman Mușat, ca şi tatăl
lor Costea Mușat, ne apar în cele mai vechi fântâni istorice sub o formă
nominală foarte curioasă. Am văzut deja că anticul diptic al mitropoliei
moldovene, o sorginte contemporană de prima ordine, pune: „viţa ce-i zic Mușatin”.
Lista din Pray, a cărei conformitate cu dipticul îi dă multă greutate, se
exprimă de asemenea: „Koste Mușatin”. În cronica putneană, începută a se scrie
pe la jumătatea secolului vedem nu mai puţin: „fiul lui Mușatin”. În fine, o
altă cronică moldovenească, pe care o consultase ragusanul Luccari pe la 1600,
încât în orice caz că este anterioară lui Urechia: Mușatin. Ce-i oare acest Mușatin
în loc Mușat?
Muntenii, şi mai cu seamă cei de peste Olt,
adăugă un „in” către numele proprii personale, mai ales cele finite prin „r”
sau „t”. Această particularitate n-a observat-o încă nimeni. Lui Tudor, oltenii
îi zic Tudorin. Din Flor ei fac Florin. Un munte în Gorj şi altul în Muscel se
numesc Carpatin, naturalmente în loc de Carpat. Două sate în Olt se cheamă
Dobrotin, după numele bărbătesc Dobrotă sau Dobrot, de la care derivă mai multe
localităţi Dobroteşti. În dreptul Mehedinţiului avem insula Florentin şi alta
Florentina, provenite din Florentie. Un sat şi o insulă în Ilfov se numesc
Tatina de la Tatu. O sălişte în Dolj, nişte ruine în Vlașca şi două sate în
Romanaţi se zic Marotin după vechiul nume Marot. Un sat în Gorj şi un altul în
Argeş se zic Sâmbotin, de la numele personal Sâmbătă (Sabbatius). Forma Mușatin
în loc de Mușat ne apare clar ca o particularitate filologică în favoarea
basarabismului dinastiei Mușateștilor din Moldova.
B.P. Haşdeu
Trimiteți un comentariu