Home » , , , , , , » Istoria bisericească - Philostorgios

Istoria bisericească - Philostorgios

Written By Dragos Gros on vineri, 14 martie 2014 | 08:30



  Philostorgios s-a născut pe la anul 368 în Barissos din Capadocia Secunda, fiind fiul eunomianului Carterios. Din Capadocia a venit la Constantinopol şi a murit după anul 425. Philostorgios a scris o Istorie bisericească în două părţi, fiecare parte cuprinzând câte 6 cărţi, deci în total 12. Se întindea de la începutul arianismului (anul 300) până în anul 423 şi avea drept obiect principal glorificarea arianismului, folosind ca izvor opera istorică a lui Eunapios. Din această operă a rămas rezumatul făcut de Photios (Bibl., 40)


II, 5. (Philostorgios) spune că în timpul acesta Urfilas, unul din sciţii de dincolo de Istru (pe care cei vechi îi numeau geţi, iar cei de acum îi numesc goţi), a trecut în teritoriul roman o mare mulţime de oameni, izgoniţi din lăcaşurile părinteşti din cauza credinţei lor. Neamul acesta a trecut la creştinism în chipul următor: pe când domneau Valerianus şi Gallienus, o mare parte din sciţii de dincolo de Istru au trecut în teritoriul romanilor şi au pustiit prin incursiunile lor o bună parte din teritoriul Europei. Apoi trecând în Asia, au năvălit în Galatia şi Capadocia, au luat mulţi prizonieri, printre alţii şi clerici şi s-au întors acasă cu multă pradă. Aceşti prizonieri şi oameni cucernici, trăind împreună cu barbarii, au convertit mulţi din ei la adevărata credinţă şi i-au convins să îmbrăţişeze religia în locul credinţei păgâne. Din numărul acestor prizonieri au făcut parte şi strămoşii lui Urfilas, capadocieni de neam, născuţi în apropierea oraşului Parnassos, într-un sat numit Sadagolthina. Deci acest Urfilas a fost conducătorul Emigrării acestor oameni cucernici, fiind orânduit primul lor episcop; el a fost pus episcop în felul acesta. Fiind trimis de conducătorul neamului gotic în timpul lui Constantin în delegaţie împreună cu alţii (căci şi neamurile barbare din această parte ascultau de împărat), fu hirotonit de Eusebius şi de episcopii care erau împreună cu el ca episcop al creștinilor din ţara getică. El avea grijă şi de celelalte treburi ale lor şi făcând litere proprii pentru ei, a tradus în limba lor toată scriptura, afară de cărţile regilor, pentru că ele cuprind istoria războaielor, iar neamul acesta este războinic şi e nevoie mai degrabă de o înfrânare a pornirii lor spre războaie şi nu de un imbold către acestea. Aceste cărţi au puterea de a da un imbold, fiindcă sunt socotite sfinte şi formează sufletele credincioşilor pentru adorarea lui Dumnezeu. Împăratul a aşezat în părţile Moesiei această mulţime de transfugi, care cum a vrut; pe Urfilas îl avea în cea mai mare cinste, încât adesea, vorbind despre el îi zicea „Moise din timpul nostru”. (Philostorgius) proslăveşte foarte mult pe acest om şi scrie că atât el cât şi cei de sub conducerea lui au fost adepţii credinţei sale eretice.

 III, 24. Alpii Iulii despart Galliile şi Italia de illyri, iar Alpii Sucei (Succi) sunt între Dacia şi Tracia; deoarece Vetranio se grăbea să-i ocupe, a trezit lui Constantius bănuiala unei răzvrătiri.
  IV, 2. Gândindu-se la greutatea conducerii şi socotind că nu poate să o ducă singur Constantius a chemat din Ionia pe Iulian, fratele lui Gallus, l-a numit caesar şi i-a dat de soţie pe sora sa Elena. Apoi el s-a dus la Sirmium şi a stat acolo.
 VII, 6a. Leontios, episcop al Tripolis-ului din Lidia, moesian de neam, din cei care locuiesc lângă Istru şi pe care Homer îi numeşte anhimahi (care luptă de aproape). Pe acest Leontios îl face tovarăş smintitul de Philostorgios în cartea a şaptea a Istoriei sale, ca devotat, ca şi el, al nebuniei sale ariane.
 VIII, 8. Venind în Constantinopol, face asociat la domnie pe fratele său Valens. După ce l-a luat cu sine până la Sirmium, a plecat în părţile Apusului. Din Sirmium, după ce a împărţit cu acesta cele ale domniei, câte fac parte din onoruri şi escortă, îl trimite la Constantinopol, dându-i partea din răsărit pe care o condusese Constantius. El însuşi a luat celelalte două părţi dinspre apus şi a domnit peste tot Occidentul.

 IX, 17. Când hunii au pornit cu război împotriva sciţilor de peste Istru, aceştia au fost alungaţi din locurile lor şi au trecut în teritoriul romanilor ca prieteni. Se pare că sunt hunii pe care cei vechi îi numeau neuri şi care s-au aşezat lângă munţii Ripaei, de unde izvorăşte fluviul Tanais, care se varsă în Lacul Meotic. Trecând (în teritoriul roman), după ce s-au purtat la început cum se cuvine faţă de romani, sciţii s-au dedat la jafuri; pe urmă au pornit un război fără să-l declare. Aflând acestea, Valens a plecat din Antiohia. După ce a venit la Constantinopol, a mers în Tracia. Când a dat lupta cu barbarii şi a pierdut mulţi oameni, a fugit din toate puterile. Fiind copleşit de nevoi şi neştiind ce să facă, s-a ascuns împreună cu puţinii care-l urmau într-o colibă ţărănească, unde era fân. Barbarii care-l urmăreau au dat pradă focului şi coliba, ca tot ceea ce găseau în calea lor, fără să bănuiască ceva despre împărat. Aşa a murit Valens, pierzând totodată cea mai mare şi cea mai puternică parte a imperiului roman. Barbarii au prădat fără teamă Tracia, conduşi de Fritigern. Gratianus a jelit pe unchiul său şi a deplâns nenorocirea romanilor.

 X, 6. Aflând că unii din slujitorii dormitorului său urmau învăţătura lui Eunomios, împăratul Teodosius îi alungă din palat. Cât priveşte pe Eunomios, trimise oameni să-l ridice cât mai degrabă din Chalcedon şi porunci să fie surghiunit la Halmyris. Acesta este un loc al Mysiei din Europa situat în ţinutul Istrului. Dar Halmyris fu luat de barbari, care trecură Istrul, când acesta îngheţă.

XI, 8. (Philostorgios) spune că hunii ocupaseră mai întâi o mare parte din Sciţia de peste Istru şi o distruseră, pe urmă au trecut fluviul când a îngheţat şi au năvălit în teritoriul roman. După ce s-au răspândit prin toată Tracia, au prădat întreaga Europă. Descurajându-se, Gainas fuge în părţile de sus ale Traciei. Nu după mult timp nişte huni l-au atacat şi l-au omorât. Capul sau a fost îmbălsămat şi adus la Constantinopol.
Share this article :

Trimiteți un comentariu

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Enciclopediae - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger