![]() |
Titus Flavius Clemens (c. 150 – c. 215) |
Covoarele
I, 15,
p. 130. (Stahlin, II, p. 42) ...Este limpede că barbarii îi cinstesc cu deosebire pe
legiuitorii şi dascălii lor, numindu-i zei... Îmi pare că ei au simţit
binefacerile mari ale bărbaţilor înţelepţi şi i-au cinstit. La rândul lor,
aceşti bărbaţi au arătat că înţelepciunea lor este în folosul obştii; [aşa
sunt] toţi brahmanii, odrisii şi geţii...
I, 16,
p. 132 (Stahlin, II, p. 49) ...Tracii au inventat aşa-numita „harpe”. Este un
cuţit mare, încovoiat. Ei, cei dintâi, s-au folosit de „pelte” pe cai. La fel
ilirii au descoperit aşa-numita „parma”...
IV, 8,
p. 213 (Stahlin, I I, p. 274) ... Geţii, un neam barbar care a gustat şi el din
filozofie, aleg în fiecare an un sol [spre a-l trimite] semizeului Zamolxis.
Zamolxis a fost unul dintre apropiaţii lui Pitagora. Aşadar este înjunghiat cel
socotit cel mai vrednic dintre cei ce se îndeletnicesc cu filozofia. Cei care
nu sunt aleşi se mâhnesc amarnic, spunând că au fost lipsiţi de un prilej
fericit.
V, 8,
p. 242 (Stahlin, II, p. 335). Nu numai înţelepţii egipteni, ci şi dintre
ceilalţi barbari, cei care s-au dedicat studiului filozofiei au căutat să
folosească forma simbolică. Se spune că şi Idanthuras, regele, după cum
povesteşte Ferecide din Syros, a trimis lui Darius, care trecuse Istrul şi
ameninţa cu război, ca simbol în loc de
scrisoare: un şoarece, o broască, o pasăre, o săgeată şi un plug. Toţi erau
încurcaţi - cum este şi
firesc - în privinţa sensurilor acestor
simboluri; comandantul suprem Orontopatas spunea că sciţii vor preda puterea,
arătând că şoarecele înseamnă locuinţele, broasca înseamnă apele, pasărea
înseamnă aerul, săgeata înseamnă armele, iar plugul însemna ţara lor.
Xiphodres, în schimb, a dat altă tălmăcire. El a spus: „Dacă nu ne vom înălţa
în văzduh ca păsările, ori nu ne vom ascunde ca şoarecii sub pământ, ori ca broaştele sub apă, nu vom putea scăpa de săgeţile lor, căci nu suntem
stăpâni în această ţară”.
VII, 4,
p. 302. (Stahlin, III, p. 16). Grecii cred că zeii au înfăţişări şi patimi
omeneşti. Fiecare îi zugrăveşte după chipul său, cum spune Xenofan: „Etiopienii
[îi socot] negri şi cârni, iar tracii roşcaţi cu ochi albaştri”. Tot aşa şi
sufletele zeilor se plăsmuiesc după cum sunt ale lor. Astfel unii barbari şi-i
închipuie cruzi cu apucături sălbatice...
+ comentarii + 1 comentarii
Foarte interesant articolul !...Mulțumiri pentru publicare !...
Trimiteți un comentariu