Cât
pentru părerea lui Dionisifane, care explica numele lui Zamolxe din ascunderea
semnelor stigmatizării, lucru ce s-a întâmplat negreşit în anii din urmă, cum
şi pentru părerea acelora care îl comentează prin „bărbat străin”, se poate ca
tot Porfiriu să le fi inventat pe ambele, făcând paradă de erudiţie sau că va
fi luat din tradiţie.
Acestea
sunt etimologiile vechi; altele diferite s-au propus de cei moderni, din care
cele mai demne de însemnat sunt: una litvană, a lui Matei Praetorius, cealaltă
gotică, două şi chiar trei diferite, ale marelui filolog Jacob Grimm, care însă
în această privinţă, nu procede pe o cale adevărat ştiinţifică, căutând adică
adevărul numai pentru adevăr, ci se lasă dus de amorul propriu naţional, voind
cu orice preţ să-i identifice pe anticii geţi cu goţii, - teorie ce n-a prea
găsit răsunet.
Dacă
n-ar trebui oricine să fie foarte păzit pe calea etimologică, atunci, după cum
Grimm îl face pe Zamolxe got, tot aşa eu l-aş putea face slav, din „zemlia”
„pământ”, ca unul ce se credea a fi zeu infernal; sau l-aş face evreu, acelaşi
cu Zamail sau Samuil, care după tradiţiile ebraice, căzând din gloria sa
cerească, s-a făcut zeu subteran; încă şi german îl putea face din zicerea
Zahl, adică „număr”, ceea ce se i cuvine unui pitagorian; ba chiar şi turc şi
cine mai ştie ce fel de neam!
At. S.
Rusopulo
Trimiteți un comentariu